Monday, April 24, 2006

Maandag heeft een groene sluier


Plotseling zie je overal het tere groen van jong blad. Als een ijl waas ligt het over de bomen, de struiken gaan met een wat dichtere sluier getooid.
Over deze boom zou je wel naar de hemel willen lopen ... of kruipen?
Ik moet hierbij aan de boomkruiper denken. Nu ik eenmaal zijn tinkelende wat eentonige liedje ken, hoor ik hem overal. In kleine bosjes, zelfs gewoon in straten: tietie tiediedie tiediediediediedie. Je hebt boomkruipers die het heel netjes zingen, anderen wijken iets af en dan swingt het een beetje, maar altijd is het duidelijk te herkennen.
Hoe leer je dat nu? Ga wandelen met iemand die vogelzang goed kan onderscheiden, of koop een CD. Of ik ooit een boomkruiper heb gezien? Nee, nog nooit! Meestal zitten ze aan de achterkant van de boom en ze hebben echt een schutkleur.
Ik vind het niet erg, ik ben blij met zijn liedje.
De boom op de foto wordt misschien een spechtenboom of is dat al. Ja inderdaad, in de verte hoorde ik een specht: de groene!

No comments: